Stichting ADAR > Cinema Kobani > Uit Kobani

Uit Kobani

Meer dan een bioscoop

In Cinema Kobani komen verschillende bioscoopzalen, waarvan één in de openlucht. Er komt ook een debatcentrum, een dakterras, restaurant en café, een filmbibliotheek, een filmacademie en uiteraard krijgt Radio Kobani een eigen studio in Cinema Kobani.

Stichting Adar werkt nauw samen met de bestuurders en andere inwoners van Kobani. Het stadsbestuur heeft gratis bouwgrond ter beschikking gesteld voor Cinema Kobani.

Warm onthaal

Cinema Kobani wordt enthousiast ontvangen door de inwoners.

Een meisje in Kobani wil graag een bioscoop in de stad. Ze is nog nooit in een bioscoop geweest: “Ik wil met mijn vader, moeder en broertje samen naar de film gaan kijken. Met popcorn en cola erbij.”

“Een bioscoop zal de maatschappij verbinden”, zegt journalist Mehmud Bali. “We hebben al veel opgebouwd, we willen nu bouwen aan mensen, zodat zij weer hoop krijgen. Via films kun je de oorlog uit de mensen halen.”

“Door de aanval van IS is ons cultureel centrum vernietigd”, vertelt Hêlin Hacim, bestuurder van Kobani. ”Daardoor zijn alle culturele activiteiten verloren gegaan.”